dinsdag 1 februari 2011

Kunstwerk

Dit schilderij is geschilderd door mijn oom die op de kunstacedemie van Gent heeft gezeten. Het schilderij is nagemaakt naar een voorbeeld van Paulus Potter. Het is gemaakt met een grove borstel en een paletmes.

Dit schilderij hangt bij mijn oma in de woonkamer. Mijn opa heeft het van zijn broer gekregen voor zijn vijftigste verjaardag. Zes jaar later is mijn opa overleden dus heeft dit schilderij zeker voor mijn oma veel waarde.

Een paletmes wordt gebruikt voor het mengen van de olieverf op het palet en voor het aanbrengen van de verf op het kunstwerk. Met een paletmes kun je dikke lagen of klodders verf aanbrengen op je doek.
Een paletmes heeft meestal een handvat van hout, daaraan zit een dunne metalen steel, die aan het eind is verbreed. Het brede deel is flexibel en kan verschillende vormen en afmetingen hebben. Deze schildertechniek wordt impasto genoemd.

Paulus Potter is een Nederlandse kunstschilder uit de gouden eeuw en hij schilderde barokke schilderkunst.
Hij is 20 november 1625 in Enhuizen geboren en op 17 januari 1654 in Amsterdam aan tuberculose overleden. Hij heeft ongeveer 100 schilderijen gemaakt in zijn leven. Hij is begonnen met historische stukken maar werd bekend als beestenschilder. Hij schilderde vooral vee in het Nederlandse landschap, realistisch en met veel aandacht voor details zoals de huid, de houding en de uitdrukking van de dieren.
Zijn bekendste werk is "De stier" gemaakt in 1647, dit schilderij van 2.25m bij 3.40 hangt in het Mauritshuis in Den Haag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten